Agnes Hvizdalek & Harald Fetveit

CD/DL-release: Hvizdalek, Fetveit.

Label: Sanntidsmusikk

Release date: 29. November 2018


DOWNLOAD: sanntidsmusikk.bandcamp.com


"Way overdue debut release of Norway’s finest improvising noise/voice duo. An hour long piece that is equally pleasing/challenging to the ears and time well spent for the adventurous music lover."
– Lasse Marhaug


"Listening to 'Hvizdalek, Fetveit.' is a wild trip through a turbulent landscape of hyperborean darkness, where valkyries overeat on amanita muscaria in the forests, trolls drum like madmen in the mountains, and rodents run towards the sea, only to face an armada of sail ships repeatedly crashing into the cliffs of a frozen fjord."
– Bjørn Hatterud


NORSK TEKST NEDAFOR


The release of Hvizdalek, Fetveit marks the ten years anniversary for this Oslo-based improvising duo. Even if it might not sound that way, Agnes Hvizdalek uses only her voice and a microphone. Harald Fetveit, on his side, plays his analog, custom made electronics in ways that can resemble closely to the sounds of the voice. The similarities between the voice and the electronics creates a musical tension they play with, and which produces a distinctive aesthetic statement.


Harald Fetveit started to play noise in the mid-eighties. He has developed a characteristic, forward-leaning sound, often full of ruptures and rapid dynamic changes. He was educated in visual arts, and has worked with site specific installations and photography, but also been involved in contamporary dance and performance art, with a.o. Baktruppen. Since 2003, he has been running “Dans for voksne”, a series for experimental concerts and related activities, and has played a major role in the development of Oslo’s experimental music scene.


Agnes Hvizdalek originates from Vienna‘s improv-scene, and moved to Oslo in 2008. She has developed her own vocal sounds, and uses nothing but her voice and a microphone for her abstract vocal music, for which she has received international acclaim. She often performs solo, but has also been engaged in numerous cross-disciplinary collaborations, merging voice and visual- and performance art, dance, theatre, film and writing.


Both Hvizdalek and Fetveit are co-organisers of the concert series Fritt Fall in Oslo, and they both played in the noise big band Norwegian Noise Orchestra. They have toured in Japan, South Korea and Europe together, and played at festivals such as All Ears, Metamorf, Piksel and Cable#. They are also part of the US-label Estuary‘s project A simple procedure, based on John Cage‘s Imaginary Landscape no. 5.


Hvizdalek, Fetveit. is an unedited live-recording from Notam, center for the developement and innovative use of technology in music and the arts, in Oslo, October 2016.



For more info:


agneshvizdalek.at

haraldfetveit.no

sanntidsmusikk.bandcamp.com


Utgivelsen av Hvizdalek, Fetveit. markerer tiårsjubileet for denne Oslo-baserte improvisasjonsduoen. Selv om det kanskje ikke høres slik ut, bruker Agnes Hvizdalek bare stemme og mikrofon. Harald Fetveit, på sin side, trakterer sin analoge, spesialbygde elektronikk på en måte som til tider ligger tett opptil stemmelydene. Denne likheten mellom stemmen og elektronikken gir en musikalsk spenning duoen spiller på, og danner et særegent estetisk statement.


Harald Fetveit begynte å spille støy på midten av åttitallet, og har utviklet en karakteristisk, fremoverlent sound, ofte full av brudd og raske dynamiske skift. Han har kunstakademiutdanning, og har jobbet med stedsrelatertte installasjoner, foto, lydkunst og innen performance og samtidsdans, med bl.a. Baktruppen og Verdensteatret. Siden 2003 har han drevet Dans for voksne, en serie for eksperimentelle konserter og relaterte aktiviteter, og har spilt en viktig rolle i utviklingen av Oslos eksperimentelle musikkscene.


Agnes Hvizdalek har bakgrunn fra Wiens improv-miljø, og flyttet til Oslo i 2008. Hun har utviklet sitt eget vokabular av stemmelyder, og bruker bare stemmen som instrument for sin abstrakte vokalmusikk. Hun gjorde seg bemerket med en særegen tilkning av Kurt Schwitters Ursonate under åpningen av Høvikodden kunstsenter sin faste Schwittersutstilling, og hun er blitt internasjonalt anerkjent som soloartist med sitt eget materiale. Selv om hun opptrer mest solo, har hun jobbet mye i tverrkunstneriske samarbeidsprosjekter som inkluderer litteratur, performance, maleri, teater, dans eller film.


Både Hvizdalek og Fetveit er ellers co-organisatorer for konsertserien Fritt Fall i Oslo. De har spilt sammen i støy-storbandet Norwegian Noise Orchestra, og de har turnert i Japan, Sør-Korea og Europa. De har spilt sammen på festivaler som All Ears, Metamorf, Piksel og Cable#, og de er med på den amerikanske labelen Estuary ltd. sitt prosjekt A simple procedure, basert på John Cage sin komposisjon Imaginary Landscape no. 5.


Hvizdalek, Fetveit. er et uredigert live-opptak fra Notam i Oslo i 2016.



For mer info:


agneshvizdalek.at

haraldfetveit.no

sanntidsmusikk.bandcamp.com